نرم افزار حسابداری ابری

نرم ‌افزارها از ابزارهای اصلی حسابداری در دنیای دیجیتالی امروز هستند. اما بعضی از این نرم ‌افزارها محدودیت‌هایی دارند که کار را کمی سخت می‌کنند. در این میان نرم ‌افزارهای حسابداری ابری، محدودیت‌ها را کنار می‌زنند تا فرایند حسابداری را به مراتب راحت‌تر کنند. در این مطلب از راهکار تجارت بهراد همراه ما باشید تا با بهترین نرم افزار حسابداری ابری آشنا شوید.

نرم افزار حسابداری ابری چیست؟

نرم افزار حسابداری ابری بر پایه ساختار رایانش ابری بنا شده است. به این معنی که اطلاعات در یک فضای ابری (فضایی که می‌توانید از هر جایی به آن دسترسی داشته باشید) ذخیره می‌شوند. در واقع این نرم ‌افزار به یک سیستم خاص محدود نیست و اطلاعات فقط در حافظه یک سیستم ذخیره نمی‌شوند.

فناوری ابری در این نرم ‌افزارها، امکان دسترسی به اطلاعات حسابداری را از هر مکانی که اینترنت وجود داشته باشد فراهم می‌کند. به این ترتیب  کاربران می‌توانند بدون نیاز به نصب و پیکربندی نرم ‌افزارهای حسابداری روی سیستم‌های خود، به صورت آنلاین و از طریق مرورگرهای وب به اطلاعات مالی و حسابداری دسترسی داشته باشند.

مزیت‌های استفاده از نرم‌ افزار حسابداری ابری

پیش از معرفی بهترین نرم افزار حسابداری ابری بیایید ببینیم دلیل انتخاب این سیستم‌ها چیست. هر چند که احتمالاً با معرفی بالا می‌توانید مزیت‌های این سیستم‌ها را حدس بزنید. اما در نگاهی دقیق‌تر، امتیازات این نرم‌ افزارها به نسبت برنامه‌هایی که باید در یک سیستم نصب شوند شامل موارد زیر هستند.

۱- دسترسی آسان

همان‌طور که گفتیم، در نرم‌ افزارهای حسابداری ابری، اطلاعات در فضای ذخیره‌سازی ابری نگهداری می‌شوند. بنابراین محدود به یک سیستم نیستند. پس کاربران می‌توانند از هر جای دنیا و فقط با داشتن اینترنت، به اطلاعات حسابداری دسترسی پیدا کنند.

۲- به‌روزرسانی‌های خودکار

وقتی یک نرم افزار را روی سیستم خود نصب می‌کنید، هنگامی که برای آن نرم افزار نسخه جدیدی ارائه می‌شود، خودتان باید برنامه را آپدیت کنید. اما در نرم افزارهای ابری چنین نیازی وجود ندارد. در این سیستم‌ها همه کارها به عهده ارائه‌دهنده آنها است. پس به‌روزرسانی‌ها و تغییرات به‌صورت خودکار توسط تیم توسعه‌دهنده انجام می‌شوند و کاربران نیازی به نصب دستی نسخه‌های جدید ندارند.

۳- کار گروهی آسان

اگر با چندین نفر و به صورت گروهی روی یک پروژه حسابداری کار می‌کنید، نرم افزار حسابداری ابری انتخاب ایدئال شما خواهد بود. برای مثال اگر یک سیستم حسابداری برای فروشگاه‌هایی زنجیره‌ای می‌خواهید که چندین شعبه دارند، بهتر است به سمت نرم افزارهای ابری بروید. چراکه این نوع نرم‌ افزارها به چندین کاربر امکان همکاری و مشارکت را می‌دهند و اطلاعات به‌روزرسانی شده به‌صورت هم‌زمان برای تمامی کاربران قابل مشاهده هستند.

۴- کاهش هزینه‌ها

درست است که معمولاً برای استفاده از این سیستم‌ها باید هزینه‌هایی پرداخت شود؛ اما این هزینه‌ها به نسبت هزینه‌ای که باید برای سخت‌افزارها و نرم‌ افزارهای محلی صرف شود، به‌صرفه‌تر است.

۵- امنیت و پشتیبانی

اکثر نرم‌ افزارهای حسابداری ابری از تکنولوژی‌های امنیتی پیشرفته استفاده می‌کنند. از طرفی پشتیبانی مستمری نیز برای مشتریان دارند. بنابراین در صورت بروز کو‌چک‌ترین مشکلی برای رفع آن اقدام خواهند کرد.

۶- کارایی بیشتر

این مورد به این بستگی دارد که کدام یک از چند بهترین نرم افزار حسابداری ابری را انتخاب کنید. اما در اکثر موارد نرم ‌افزارهای حسابداری ابری کارایی بهتری نسبت به نرم افزارهای محلی دارند.

بهترین نرم افزار حسابداری ابری

احتمالاً با مطالعه مطالب بالا حالا مایلید که بهترین نرم افزارهای حسابداری را بشناسید. در ادامه لیستی از ۱۰ گزینه برتر این حوزه را مرور می‌کنیم.

۱- هلو

اگر حتی کمی در حوزه حسابداری فعالیت کرده باشید، احتمالاً نام نرم افزار هُلو را شنیده‌اید. بسیاری از شرکت‌ها در استخدام حسابداران انتظار دارند که مهارت کار با این نرم افزار را داشته باشد. همین‌طور در بسیاری از مراجع آموزش حسابداری نیز به این برنامه پرداخته می‌شود.

هلو توسط شرکت طرفه نگار طراحی است. این شرکت بزرگ‌ترین طراح و توسعه‌دهنده ابزارهای حسابداری محسوب می‌شود. به همین خاطر نیز مهم‌ترین قابلیت‌های مورد نیاز حسابداری در این سیستم در دسترس است. به علاوه رابط کاربری فوق‌العاده این نرم افزار باعث شده که کاربران ابزارهای دیگر را به آن ترجیح ندهند.

۲- چرتکه

امکان دسترسی و نظارت بر فاکتورهای حسابداری و دریافتی‌ها و پرداختی‌ها به صورت یکپارچه از پایه‌ای‌ترین قابلیت‌های نرم‌افزار تحت وب چرتکه است. در این ابزار می‌توانید قالب اختصاصی خود را طراحی و حتی لوگوی کسب‌و‌کار را در سربرگ درج کنید.

این نرم افزار مثل بیشتر ابزارهای آنلاین حسابداری به صورت مداوم در حال به‌روز‌رسانی است. بنابراین جدیدترین قابلیت‌‎های دنیای حسابداری را در این نرم افزار در اختیار خواهید داشت.

۳-محک

نمی‌توان از بهترین نرم افزار حسابداری ابری صحبت کرد و نامی از نرم افزار محک نبُرد. این نرم افزار آماده است تا میزبان همه فایل‌های حسابداری مانند فایل‌های بک‌آپ و… باشد.

در این سیستم این امکان را دارید که پلَن ایدئال خود را پیدا کنید. میزان فضای ذخیره‌سازی، تعداد ایمیل مجاز و ویژگی‌های دیگر در هر پلَن متفاوت است و بنا به هزینه مدنظرتان می‌توانید سرویس دلخواه را انتخاب کنید.

۴- فینتو

گزینه دیگر این لیست فینتو است که چندین عملکرد را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. این نرم افزار غیر از سیستم حسابداری، برنامه‌ای برای حضور و غیاب و تنخواه‌گردانی نیز دارد.

نرم افزار حسابداری آنلاین فینتو قابلیت‌های مهمی دارد؛ مانند ثبت و مدیریت دریافتی‌ها و پرداختی‌ها، انبارداری، ثبت اتوماتیک اسناد، امکان همگام‌سازی با باقی سیستم‌های فینتو و… .

۵- سپیدار

اگر آگهی‌های استخدام حوزه حسابداری را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که در بسیاری از آنها مهارت کار با برنامه سپیدار مورد درخواست است. بنابراین این برنامه نیز یکی از گزینه‌های جدی لیست بهترین نرم افزار حسابداری ابری است.

این سیستم با موبایل و دسکتاپ سازگار است و امکان دسترسی لحظه‌ای به اسناد را مهیا می‌کند. ویژگی‌های دیگر آن نیز وارد کردن اطلاعات در فرمت اکسل، امکان استفاده از کدینگ‌های پیش‌فرض حسابداری، امکان اختصاص دادن دسترسی‌های متفاوت به کاربران مختلف و… است.

۶- سحاب

سحاب را می‌توانید به عنوان سیستمی برای مدیریت چک‌ها، مدیریت ارتباط با مشتری، مدیریت دریافتی‌ها و پرداختی‌ها و … انتخاب کنید. نکته جالب در مورد این سرویس، امکان همگام‌سازی آن با افزونه ووکامرس وردپرس است.

از نرم افزار حسابداری تحت وب سحاب می‌توانید برای مدیریت فروشگاه‌های زنجیره‌ای و چند شعبه استفاده کنید. صندوق‌های فروش و کشوی پول، نمودارهای بدهکاری و بستانکاری و نمایش آمار تراکنش‌ها از دیگر قابلیت‌های این سیستم است.

۷- هوفر

هوفر نیز برای مراحل مختلف حسابداری و مدیریت مالی کسب‌و‌کارها و فروشگاه‌ها طراحی شده است. از ویژگی‌های جالب توجه آن نیز می‌توان به گزارش‌دهی صورتی، امکان حسابداری ارزی و ریالی به صورت هم‌زمان، مدیریت کدینگ‌ها، امکان ورودی دادن و خروجی گرفتن در قالب اکسل و… اشاره کرد.

این سیستم نیز پلَن‌های متنوعی دارد که در آنها مدت زمان ارائه سرویس و تعداد کاربران مجاز برای دسترسی متفاوت است. بنابراین می‌توانید بنا به بودجه موجود و امکانات مورد انتظار خود، پلَن مناسب را انتخاب کنید.

۸- قیاس

قیاس گزینه دیگر فهرست بهترین نرم افزار حسابداری ابری است که مدعی تأمین امنیت اطلاعات کاربران است. در این سیستم نیز گزارش‌های ساده و جامعی وجود دارند که خلاصه‌ای از وضعیت مالی کسب‌و‌کار ارائه می‌دهند.

اگر لازم است که در سیستم حسابداری خود زبان‌های دیگر را هم داشته باشید، این گزینه سیستم انتخاب مناسبی است. چراکه می‌توان آن را در زبان‌های دیگر نیز استفاده کرد. از طرفی امکان حسابداری ارزی و ریالی نیز در آن فراهم است.

۹- لاندا

لاندا به طور اختصاصی برای کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط خدماتی، بازرگانی و کارکنان مشاغل آزاد طراحی شده است. رابط کاربری ساده و روان آن نیز سهولت کار حسابداری برای مشاغل کوچک و متوسط را دوچندان کرده است.

هر چند که این سیستم بسیار ساده طراحی شده، اما این ویژگی باعث محدودیت‌های قابلیت‌های آن نشده است. بنابراین می‌توانید از این ابزار انتظار گزارش‌گیری‌های متنوع، داشبورد مدیریتی پیشرفته و سایر امکانات را داشت.

۱۰- حسابفا

به عنوان گزینه آخر بهترین نرم افزار حسابداری ابری باید به حسابفا اشاره کنیم. این نرم افزار تحت وب این امکان را به شما می‌دهد که فاکتورهای مشتریان را به صورت آنلاین برای آنها ارسال کنید و مشتری نیز فاکتورها را به صورت آنلاین پرداخت کند.

در این نرم‌ افزار پیچیدگی‌های ابزارهای حسابداری حذف شده و به راهکارهای ساده‌تر تبدیل شده تا همه کاربران بتوانند از آن استفاده کنند. سرعت بالای اجرای عملکردها نیز این سیستم ساده را به یک برنامه حرفه‌‎ای تبدیل کرده است.

در آخر

نرم افزارهای حسابداری بر پایه رایانش ابری می‌توانند به راحتی جایگزین سیستم‌های سنتی شود. در اغلب موارد قابلیت‌های این ابزارهای آنلاین از سیستم‌هایی که نیاز به نصب‌شدن دارند بیشتر است و دائماً نیز در حال افزایش هستند. پیش‌بینی می‌شود که در آینده‌ای نزدیک این سیستم‌ها جایگزین روش‌های سنتی شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید