آموزش دریافت شناسه کالا برای سامانه مودیان

شناسه کالا کدی منحصربه‌فرد است که به کالاها اتخاذ می‌شود. سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) از این شناسه برای رهگیری کالاها در زنجیره تأمین استفاده می‌کند. از طرفی این شناسه باید در صورت‌حساب‌های الکترونیکی مودیان مالیاتی نیز ثبت شود. بنابراین دریافت آن امری ضروری است که مشمولین مالیاتی که از پایانه‌های فروشگاهی استفاده می‌کنند باید برای آن اقدام کنند. در این راهنما نحوه دریافت شناسه کالا برای سامانه مودیان را بررسی می‌کنیم.

شناسه کالا چیست؟

هر کالایی که وارد یا تولید می‌شود، باید توسط واردکننده یا تولیدکننده کالا در سامانه شناسه ثبت شود. با این کار یک کد یکتا توسط سازمان امور مالیاتی به این کالا اختصاص داده می‌شود. هدف از اختصاص این شناسه به کالاها این است که مبدأ هر کالا مشخص باشد. به علاوه اطلاعاتی مانند نام، مدل، جنس و… نیز از آن کالا ثبت می‌شود که همیشه قابل استعلام است.

با ردیابی این شناسه‌ها می‌توان فهمید که این کالا از کجا آمده و در دست چه فروشنده‌هایی گشته تا به دست مصرف‌کننده برسد. بنابراین وجود این شناسه برای ردیابی کالا در زنجیره تأمین ضروری است.

نکته مهمی که باید بدانید این است که غیر از شناسه خصوصی، شناسه‌‌ای عمومی نیز داریم. در ادامه با نحوه دریافت هر دو شناسه آشنا خواهیم شد.

شناسه کالا چه کاربردی دارد؟

از زمانی که قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان از سمت سازمان امور مالیاتی به یک الزام تبدیل شد، هر فردی که شامل مالیات می‌شود و یکی از پایانه‌های فروشگاهی را دارد، باید اطلاعات و رویدادهای مالی خود را در سامانه مودیان مالیاتی ثبت کند.

یکی از داده‌های مهمی که باید توسط مودیان در این سامانه ثبت شود، صورت‌حساب الکترونیکی است. این صورت‌حساب شامل اطلاعات مختلفی درباره دادوستد انجام‌شده است. اما نکته مهم اینجا است که شناسه کالا باید در این صورت‌حساب‌ها درج شود. بنابراین اگر مودیان شناسه کالا را نداشته باشند، در ارسال صورت‌حساب با مشکل مواجه می‌شوند و ممکن است با مشکلات بزرگ‌تری از سمت سازمان امور مالیاتی مواجه شوند.

شناسه عمومی یا شناسه خصوصی؟

شاید بپرسید که هنگام دریافت شناسه کالا برای سامانه مودیان باید برای کدام شناسه اقدام کنیم؟ عمومی یا خصوصی؟ یک قانون در این باره وجود دارد. اگر در کسب‌و‌کار مد نظر کالاهایی «وارد» یا «تولید» می‌شوند، به شناسه یکتا برای این کدها نیاز داریم. اما اگر این کسب‌و‌کار فقط واسطه‌ای برای دست‌به‌دست کردن کالاها است، از شناسه‌های عمومی برای کالاها استفاده می‌کنیم.

بنابراین اگر نقش تجاری شما واردکننده یا تولیدکننده است، باید شناسه خصوصی را برای کالاها دریافت کنید. اما اگر فروشنده یا واسطه هستید، شناسه‌های عمومی مختص کالاهای شما هستند.

دریافت شناسه کالا برای سامانه مودیان

حالا که با دو نوع شناسه کالاها آشنا شدیم، باید ببینیم هر یک از این کدها را چطور می‌توانیم دریافت کنیم.

دریافت شناسه عمومی

وزارت صنعت، معدن، تجارت و وزارت اقتصاد و امور دارایی فهرستی را ارائه داده‌اند که در آن دسته‌های کالایی مشخص شده‌اند و هر دسته یک شناسه دارد که همان شناسه عمومی است.

برای مشاهده و دریافت این شناسه کافی است وارد سامانه stuffid.tax.gov.ir که درگاه شناسه کالا و خدمت سازمان امور مالیاتی  است شوید. در این سامانه جدیدترین فهرست شناسه‌های عمومی منتشر می‌شود.

اما شاید کالایی که به دنبالش هستید در این فهرست وجود نداشته باشد. در این صورت وارد پرتال جامع مرز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران به نشانی portal.gs1-ir.org/account/login شوید. بعد از ثبت نام در این سامانه و تأیید توسط کارشناسان، می‌توانید شناسه کالای مد نظر را دریافت کنید.

دریافت شناسه اختصاصی

اما اگر مایلید که دریافت شناسه کالا برای سامانه مودیان را برای شناسه اختصاصی و منحصربه‌فرد خود انجام دهید، ابتدا باید به سامانه www.ntsw.ir مراجعه کنید.

اطلاعات خود را وارد کرده و یک نام کاربری و رمز عبور تعریف کنید تا در سامانه ثبت نام شوید. سپس وارد پروفایل خود شوید و اطلاعات خواسته‌شده را تکمیل کنید. نقش تجاری خود را بر اساس نوع فعالیت خود انتخاب کنید تا مشخص شوید که شما یک تولیدکننده هستید یا یک واردکننده یا… .

وقتی نقش تجاری شما ثبت شد، درخواست شناسه کالا را ارسال فرمایید. بعد از آن باید صبر کنید تا کارشناسان بررسی‌های لازم را انجام داده و شناسه کالا را به شما اختصاص دهند.

در آخر

دریافت شناسه کالا برای سامانه مودیان تنها یکی از اقداماتی است که مودیان مالیاتی مکلف به دریافت آن هستند. اقدامات دیگری هم هستند که اگر توسط مودیان رعایت نشوند، مشکلاتی قانونی در کسب‌و‌کارشان رخ خواهد داد. اگر مایلید که اطلاعات بیشتری در خصوص مباحث مالیاتی کسب کنید، پیشنهاد می‌کنیم که از آکادمی «آموزش مالی و حسابداری» راهکار تجارت بهراد دیدن فرمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید