قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان شامل افرادی می‌شود که به هر طریقی از پایانه‌ های فروشگاهی استفاده می‌کنند و عضوی از شبکه پرداخت اینترنتی هستند. اما این قانون چیست و چرا باید جدی گرفته شود؟ در این مطلب از راهکار تجارت بهراد به این سؤال‌ها پاسخ می‌دهیم.

پایانه های فروشگاهی دقیقاً چه هستند؟

پیش از این که به قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان بپردازیم، بهتر است به تعریف دقیق پایانه های فروشگاهی بپردازیم. پایانه های فروشگاهی که به معنی نقاط فروش (Point of Sale) هستند به اختصار POS نامیده می‌شوند. هدف اصلی این دستگاه‌ها، اتصال به شبکه پرداخت اینترنتی است. این دستگاه‌ها امکاناتی مانند اسکن بارکد، پرداخت با کارت اعتباری، چاپ رسید و مدیریت موجودی را فراهم می‌کنند.

پایانه‌ های فروشگاهی در مغازه‌ها، رستوران‌ها، هتل‌ها، فروشگاه‌های خدماتی و سایر مکان‌های تجاری برای پرداخت هزینه توسط مشتری استفاده می‌شوند. این پایانه ها می‌توانند در قالب دستگاه‌های مختلف ارائه شوند. دستگاه‌هایی شامل ترمینال یا دستگاه اصلی، صفحه‌نمایش لمسی، کیبورد، درایوهای نوری، کارت‌خوان‌ها، درگاه‌های پرداخت و دیگر تجهیزات جانبی.

POSها در فروشگاه‌ها برای مدیریت فروش، پرداخت مشتریان، صدور رسید (فاکتور فروش)، مدیریت موجودی کالا، ایجاد گزارش‌های مالی و امکانات دیگر استفاده می‌شوند.

از مزایای استفاده از پایانه های فروشگاهی می‌توان به سهولت در مدیریت فروش، کاهش خطاهای انسانی، سرعت در انجام تراکنش‌های مالی، دسترسی به اطلاعات مربوط به فروش و موجودی کالاها و ایجاد گزارش‌های تجاری اشاره کرد.

حافظه مالیاتی چیست؟

اما برای این که بدانیم قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان چیست، باید با مفهوم حافظه مالیاتی نیز آشنا باشیم. حافظه مالیاتی (Tax Memory) یا حافظه مالیاتی الکترونیکی، یک سیستم محاسبه و ثبت تراکنش‌های مالی مودیان است. به عبارت دیگر، این سیستم تراکنش‌های فروشگاه‌ها و مراکز تجاری را رصد و ثبت می‌کند.

این سیستم به صورت یکپارچه به پایانه‌ های فروشگاهی متصل است. بنابراین می‌تواند تمام تراکنش‌های خرید و فروش انجام شده را به صورت الکترونیکی ثبت کند.

حافظه مالیاتی به منظور جمع‌آوری و ثبت دقیق و مرتب‌تر تراکنش‌های مالی در مکان‌هایی استفاده می‌شود که به نوعی تجاری‌اند و به پایانه های فروشگاهی مجهز هستند. این سیستم با ضبط اطلاعات مربوط به فروش، تاریخ، زمان و جزئیات دقیق محصولات یا خدمات فروخته‌شده، به ارائه گزارش‌های مالی دقیق و صحیح برای ادارات مالیاتی کمک می‌کند.

با استفاده از حافظه مالیاتی، فروشندگان و تاجران می‌توانند اطلاعات مالی و مالیاتی خود را به طور دقیق ثبت و گزارش‌های کامل خود را به ادارات مالیاتی ارائه کنند. امتیاز دیگر این سیستم کمک به بررسی و اعتبارسنجی اطلاعات مالی و مالیاتی است. در واقع حافظه مالیاتی می‌تواند بررسی‌های مالیاتی را سریع‌تر و کارآمدتر انجام دهد.

حافظه مالیاتی یک الزام برای فروشگاه‌ها و واحدهای تجاری است و تجار موظف به استفاده از این سیستم هستند تا تراکنش‌های مالی خود را به صورت صحیح و دقیق ثبت کنند و مطابق قوانین مالیاتی عمل کنند.

صورت‌حساب الکترونیکی چیست؟

یکی دیگر از مفاهیمی که پیرامون قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان باید از آن آگاه باشیم، صورت‌حساب الکترونیکی است. با هر تراکنش، یک صورت‌حساب در حافظه مالیاتی فروشنده با شماره‌ای یکتا ثبت می‌شود. در واقع وقتی مشتری مبلغ خرید خود را با دستگاه‌های POS یا هر پایانه فروشگاهی دیگری پرداخت می‌کند، رسید الکترونیکی آن خرید، در حافظه مالیاتی آن کسب‌و‌کار به عنوان گزارش آن معامله ذخیره می‌شود.

مودیان مالیاتی که هستند؟

می‌دانیم که بعضی از اشخاص حقیقی یا حقوقی شامل فروشگاه‌ها و سایر مراکز تجاری، طبق قوانین سازمان امور مالیاتی کشور باید به این سازمان مالیات پرداخت کنند. در تعریفی دیگر، این مراکز در راستای تراکنش‌ها و معاملات خود، به سازمان امور مالیاتی مدیون هستند. به این مراکز مودی یا مودیان گفته می‌شود.

سامانه مودیان چیست؟

اما سامانه مودیان چیست؟ یک سیستم آنلاین که توسط سازمان امور مالیاتی راه‌اندازی شده تا اشخاصی که مشمول صورت‌حساب مالیاتی الکترونیکی هستند، بتوانند از این طریق با این سازمان در ارتباط باشند. در واقع این اشخاص در این سیستم حساب کاربری مختص خود را دارند که شامل تراکنش‌ها و معاملات مالی و صورت‌‍حساب‌های مالیاتی الکترونیکی آنها است.

بنابراین تمام معاملاتی که توسط پایانه های فروشگاهی انجام و در حافظه مالیاتی ذخیره می‌شوند، از طریق سامانه مودیان قابل دسترسی هستند. لازم است اشاره کنیم که هر یک از حساب‌های کاربری در سامانه مودیان، دارای یک شناسه است که به صورت انحصاری به همان حساب اختصاص دارد.

قانون سامانه مودیان شامل چه مواردی است؟

این قوانین شامل مباحثی هستند که بالاتر دیدیم. در نگاهی دقیق‌تر، قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان شامل انجام امور زیر هستند که برای اشخاصی که از پایانه های فروشگاه استفاده می‌کنند، الزامی‌اند:

  • صدور صورت‌حساب الکترونیکی
  • ارائه صورت‌حساب چاپی به مشتری
  • ثبت نام در سامانه مودیان
  • استفاده از حافظه مالیاتی
  • ارائه شماره حساب
  • واگذار نکردن حافظه مالیاتی به دیگران
  • استفاده نکردن از حافظه مالیاتی مودیان دیگر

قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان چه اشخاصی را شامل می‌شود؟

به طور کلی هر فروشگاه، مرکز تجاری، واحد صنفی، فروشگاه آنلاین و … که معاملاتش را در بستر درگاه پرداخت الکترونیک (با هر دستگاهی) انجام می‌دهد، شامل این قانون می‌شود.

باید اشاره کنیم که تمام اشخاصی که شامل این قانون می‌شوند، باید در این سامانه ثبت نام کنند تا حساب کاربری خود را داشته باشند. این امر یک الزام برای این اشخاص است و اختیاری نیست. در واقع از سال ۱۳۹۹ این قانون به یک شرط لازم برای فعالیت این مراکز تجاری تبدیل شده است.

دانلود نسخه چاپی قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

تبعیت نکردن از قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان چه جریمه‌ای دارد؟

از آنجایی که سامانه مودیان دارای اعتبار قضایی است، اگر اموری که بالاتر دیدیم توسط اشخاص مشمول انجام نشوند، تخلف محسوب می‌شود. بنابراین مراجع قضایی می‌توانند طبق قانون با شخص متخلف برخورد کنند. جریمه‌های این تخلف مالی هستند.

جریمه‌هایی که در حال حاضر برای انواع تخلف‌ها در نظر گرفته شده به شرح زیر است:

  • صادر نکردن صورت‌حساب الکترونیکی: شخص باید ۱۰% از فروشی را که در مدت صادر نکردن صورت‌حساب الکترونیکی به دست آورده، به سازمان امور مالیاتی بپردازد.
  • تحویل ندادن صورت‌حساب چاپی به مشتری: شخص باید ۲% مبلغ فروشی که صورت‌حساب در آن ارائه نشده را به سازمان امور مالیاتی بدهد. یا ۲ میلیون تومان پرداخت کند.
  • ارائه ندادن حساب بانکی: شخص باید ۱۰% از فروشی را که در مدت ارائه ندادن حساب بانکی به دست آورده، به سازمان امور مالیاتی بپردازد. یا می‌تواند ۲ میلیون تومان به این سازمان پرداخت کند و از معافیت‌های مالیاتی نیز محروم می‌شود.
  • گزارش ندادن فروش: شخص باید ۱% از فروشی را که گزارش نداده به سازمان امور مالیاتی بدهد. یا ۱ میلیون تومان پرداخت کند.
  • عضو نشدن در سامانه مودیان، استفاده نکردن از حافظه مالیاتی، واگذاری حافظه مالیاتی خود به دیگران و استفاده کردن از حافظه مالیاتی دیگران: شخص باید ۱۰% از مجموع فروش یا ۲ میلیون تومان را پرداخت کند. به علاوه در همان سال مالی از معافیت‌های مالیاتی، نرخ صفر و پاداش‌های مالیاتی بی‎‌بهره خواهد ماند.

در آخر

قانون سامانه مودیان یکی از قوانینی است که رعایت کردنش بر همه کسب‌و‌کارهای عضو شبکه پرداخت اینترنتی واجب است. اما اگر می‌خواهید از سایر مباحث و قوانین امور حسابداری و مالیاتی نیز آگاه شوید، پیشنهاد می‌کنیم که از «آموزش‌های مالی و حسابداری» استفاده کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید