راهنمای کارپوشه مالیاتی

احتمالاً شما هم نام کارپوشه مالیاتی را شنیده‌اید و می‌دانید که صاحبان کسب‌وکار باید نسبت به استفاده از آن اقدام کنند. اما آیا از ماهیت این سامانه اطلاع دارید؟ اگر نمی‌دانید کارپوشه مالیاتی چیست و چه کاربردی دارد نگران نباشید. این موضوع برای بسیاری از افراد دیگر نیز سوال‌های زیادی ایجاد کرده است که قصد داریم در این مطلب به آن‌ها پاسخ دهیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

کارپوشه مالیاتی چیست؟

کارپوشه مالیاتی را در واقع می‌توان واسطه افراد با سازمان امور مالیاتی است. با استفاده از این ابزار تمام اسناد مرتبط با مالیات و بدهی‌های مالیاتی به صورت آنلاین توسط خود کاربر ثبت می‌شود. به این ترتیب روند محاسبه مالیات و پس از آن پرداخت مالیات تعیین شده هم سریع و هم دقیق طی خواهد شد. سامانه کارپوشه مودیان برای جمع‌آوری اطلاعات مالیاتی تمامی مشاغل، شرکت‌ها و اشخاص حقوقی طراحی شده است. بنابراین کسب اطلاع از شیوه کار با کارپوشه مالیاتی موضوعی است که همه باید به آن توجه داشته باشند.

سامانه کارپوشه مالیاتی دقیقاً چه می‌کند؟

گفتیم که هدف از راه‌اندازی این ابزار، کنترل و رصد بهتر امور مالیاتی، محاسبه دقیق‌تر مالیات و آسان‌کردن روند پرداخت آن است. طبیعتاً رسیدن به چنین هدفی بدون ثبت صورتحساب‌ها ممکن نیست. برای همین لازم است فاکتورهای فروش را در کارپوشه مالیاتی بارگزاری کنید.

چه افرادی باید از کارپوشه مالیاتی استفاده کنند؟

به موجب قانون اعلام شده، تمام افراد حقیقی و حقوقی که پرداخت مالیات انجام می‌دهند برای عضویت در سامانه مودیان اقدام کنند. به این ترتیب می‌توان گفت که صاحبان کسب و کارها، حسابداران و مدیران مالی شرکت‌ها باید ثبت نام در سامانه مودیان و کار با آن را یاد بگیرند. شرکت‌های بازرگانی، شرکت‌های سهامی خاص و عام، تمام موسسات خیریه و غیر انتفاعی، فروشگاه‌های فیزیکی، فروشگاه‌های آنلاین، مشاغل خانگی، فعالان اقتصادی، کارآفرینان و غیره از جمله مواردی هستند که باید در سامانه کارپوشه مالیاتی فعالیت داشته باشند.

ثبت نام در سامانه مودیان و ایجاد کارپوشه مالیاتی

بدون شک اولین قدم برای استفاده از خدمات این سامانه، عضویت در سامانه مودیان است. پس از آن می‌توانید برای ایجاد کارپوشه و آغاز فرآیند ثبت سندهای تجاری خود اقدام کنید.

برای ثبت نام در سامانه مودیان باید به سایت سازمان امور مالیاتی به آدرس tax.gov.ir مراجعه کنید. سپس لازم است اطلاعات شخصی خود از جمله کد ملی، شماره تلفن همراه، تاریخ تولد و سایر موارد لازم را در فرم مربوطه وارد کنید. تعیین کردن یک رمز عبور برای ورود به سامانه در دفعات بعد و ثبت اسناد مالیاتی ضروری است. در پایان و پس از این که تمامی بخش‌های فرم را پر کردید، باید تصویر امنیتی را نیز وارد کرده و روی دکمه ثبت نام کلیک کنید.

پس از طی مراحل بالا یک کد احراز هویت به شماره همراه شما ارسال می‌شود. این کد را در صفحه جدیدی که باز شده است وارد کرده و در پایان دکمه ورود به سامانه را کلیک کنید. به این ترتیب ثبت نام اولیه شما انجام می‌شود. اما فرآیند کلی ثبت نام در سامانه مودیان هنوز تمام نشده است.

ادامه فرآیند ثبت نام در سامانه مودیان

مراحل بعدی ثبت نام کارپوشه مالیاتی معمولاً به طور خودکار و بدون نیاز به دخالت شما انجام شده است. با این حال در مواردی ممکن است این اتفاق نیفتاده باشد؛ برای همین خودتان باید برای تکمیل آن اقدام کنید. برای این کار لازم است به آدرس اینترنتی سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه کرده و در بخش ثبت نام، روی دکمه ثبت نام اشخاص حقوقی کلیک کنید.

پس از این که به صفحه جدید هدایت شدید باید کد ملی یا کد فراگیر خود را به همراه کد امنیتی نمایش داده شده وارد کنید.

حالا نوبت به انتخاب نوع مودی می‌رسد. از بین گزینه‌های موجود یعنی شخصیت حقوقی، تشکل قانونی و یا تبعه خارجی، گزینه درست را انتخاب کرده و روی دکمه ثبت نام کلیک کنید.

در گام بعدی، یک کد رمز به گوشی شما ارسال می‌شود. پس از دریافت این کد باید آن را قسمت خواسته شده وارد کرده و روی دکمه ثبت کد فعالسازی کلیک کنید.

در این مرحله اطلاعات شما پس از استعلام نمایش داده می‌شوند. بخش‌هایی از فرم که خالی مانده را تکمیل کنید و پس از بررسی دقیق مرحله بعدی بروید. در گام بعدی اطلاعات شما استعلام شده و به نمایش در می‌آید. همه چیز را به دقت بررسی کرده و بخش‌های جاافتاده را تکمیل کنید. پس از آن فرم را تایید کنید تا ثبت نام در سامانه مودیان انجام شود.

ایجاد کارپوشه مالیاتی

پس از ثبت نام و ورود به سامانه مودیان، نوبت به ایجاد کارپوشه مالیاتی در این سامانه می‌رسد. برای این کار به صفحه اصلی سایت my.tax.gov.ir بروید.

حالا باید از بخش داشبورد مدیریتی عضویت و ایجاد کارپوشه را کلیک کنید.

در این مرحله باید شناسه یکتای حافظه مالیاتی را دریافت کنید. این شناسه یک کد شش کاراکتری است که از اعداد و حروف انگلیسی تشکیل شده است. سپس نوبت به ثبت مشخصات ابزارهای پرداخت مثل درگاه‌های آنلاین، دستگاه‌های پوز و شماره حساب‌ها می‌رسد.

ثبت صورتحساب در سامانه مودیان چگونه انجام می‌شود؟

تمامی افراد و شرکت‌هایی که در سامانه مودیان ثبت نام می‌کنند وظیفه دارند صورتحساب های خود را به‌صورت الکترونیکی صادر و در سامانه ثبت کنند. در صورتی که صادر و ارسال شدن صورتحساب‌ها به شکل صحیح انجام شود، این مساله با عنوان “موفق” به اطلاع می‌رسد. در غیر این صورت با عنوان “خطادار” مشخص خواهند شد. خطا داشتن صورتحساب‌ها ممکن است به دلیل مغایرت آن‌ها با ضوابط تعیین شده و یا مشکلات دیگر در روند ثبت باشد. در این موارد لازم است مودی مالیاتی نسبت به رفع خطا و ثبت دوباره صورتحساب اقدام کند. صورتحساب‌هایی که ثبت آن‌ها موفقیت‌آمیز باشد باید نهایتاً طی ۳۰ روز توسط خریدار تایید شوند. در غیر این صورت پروسه تایید آن‌ها در سامانه مودیان انجام خواهد شد.

اما گذشته از نکاتی که مطرح شد، دو روش کلی برای ارسال صورتحساب‌ها در سامانه مودیان وجود دارد. شما می‌توانید این کار را به صورت مستقیم انجام دهید و یا آن را به یک شرکت معتمد بسپارید. در ادامه هردوی این روش‌ها را توضیح می‌دهیم.

روش مستقیم

منظور از روش مستقیم ارسال صورتحساب در سامانه مودیان این است که خود صاحب کسب‌وکار یا مقام مالیاتی آن برای این کار اقدام کند. البته این مساله در مواقعی لازم است که کار ثبت صورتحساب‌ها از طریق درگاه‌های ثبت شده در سامانه به صورت اتوماتیک انجام نشود. نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای مختلفی برای ثبت و ارسال صورتحساب وجود دارند که با کمک آن‌ها می‌توان اسناد مربوط به فروش کالا یا خدمات را در کارپوشه مالیاتی بارگزاری کرد. البته ابزارهایی که از آن‌ها استفاده می‌کنید باید شرایط تعیین شده در قانون را داشته باشند.

مزایای ثبت مستقیم صورتحساب‌ها در سامانه مودیان

  • خطاهای کاربری در پروسه ثبت کاهش پیدا می‌کند.
  • تمام سیستم‌های مودی می‌توانند در ارتباط با یکدیگر کار کنند.
  • احتمال لو رفتن کلیدها و اجزای امضای دیجیتال به حداقل می‌رسد.
  • امکان ارسال صورتحساب‌ها در هر لحظه که لازم باشد وجود خواهد داشت.
  • به دلیل اطلاع دقیق فرد از وضعیت اسناد، پروسه رفع خطا سریع‌تر و بهتر انجام می‌شود.
  • به دلیل ارسال صورتحساب‌ها توسط شخص یا مقامات شرکت، حریم خصوصی حفظ می‌شود.

روش غیر مستقیم (ثبت صورتحساب‌ها از طریق شرکت های معتمد)

مودیان مالیاتی که مستقیماً با مصرف‌کننده مالیاتی در ارتباط نیستند موظف به استفاده از پایانه فروشگاهی نیز نخواهند بود. با این وجود وظیفه دارند کلیه صورتحساب های خود را از طریق شرکت‌های معتمد ارائه دهنده خدمات مالیاتی به ثبت برسانند. البته در این روش طبیعتاً دستمزدی نیز باید پرداخت شود که تعرفه خاص خود را نیز دارد.

منظور از شرکت‌های معتمد چیست؟

منظور از شرکت‌های معتمد برای ثبت صورتحساب، اشخاص حقوقی هستند که پروانه رسمی برای این کار در اختیار دارند. این شرکت‌ها بر اساس ضوابط و دستورالعمل‌هایی که سازمان امور مالیاتی ابلاغ کرده است فعالیت می‌کنند. ارائه مشاوره، آموزش به مودیان مالیاتی و همچنین نصب و پشتیبانی تجهیزات مورد نیاز برای ارائه خدمات مالیاتی از جمله فعالیت این شرکت‌ها هستند. توجه داشته باشید که از نظر قانون، سه نوع شرکت معتمد وجود دارد؛ اما فقط شرکت‌های معتمد نوع اجازه ارسال و ثبت صورتحساب در سامانه مودیان را دارند.

سوالات متداول

آیا مغازه‌ها و خرده‌فروشی‌ها هم باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟

مغازه‌ها و تمام کسب‌وکارهایی که با مصرف‌کننده نهایی مستقیما سروکار دارند نیز باید از کارپوشه مالیاتی استفاده کنند. با این وجود ثبت اسناد مالیاتی آن‌ها به صورت خودکار و پس از اتصال پایانه‌های بانکی به سامانه صورت می‌گیرد. برای این کار لازم است شماره حساب بانکی، شناسه یکتای دستگاه کارتخوان و یا درگاه پرداخت الکترونیکی را در سامانه وارد کنند.

در صورت تغییر درگاه، دستگاه یا شماره حساب چه باید کرد؟

در صورتی که هرکدام از مواردفروق را تغییر بدهید باید در اسرع وقت این تغییر را به اطلاع سازمان برسانید. البته این کار باز هم از طریق سامانه مودیان انجام می‌شود و برای آن باید اطلاعات جدید را در سیستم ثبت کنید.

برای تولید شناسه حافظه مالیاتی چه چیزهایی لازم است؟

پیش از این که شناسه یکتای حافظه مالیاتی را دریافت کنید باید کلید عمومی امضای دیجیتال خود را در اختیار داشته باشید. برای این کار سامانه‌ها و نرم‌افزارهای مختلفی وجود دارند. روند انجام این کار بسیار ساده است و نیاز به وارد کردن نام شرکت یا کسب و کار به انگلیسی و فارسی، آدرس پست الکترونیکی و کد ملی دارد.

امضای دیجیتال چه اهمیتی دارد؟

داشتن امضای دیجیتال برای انجام فعالیت‌های مختلف مالیاتی ضروری است. امضای دیجیتال از سه کلید عمومی، خصوصی و CSR تشکیل شده است که در ارتباط با یکدیگر هستند. این کلیدها در قالب فایل‌های جداگانه ارائه می‌شوند و پس از دریافت باید آن‌ها را در محل امنی نگهداری کنید و در اختیار فرد دیگری قرار ندهید.

در صورت عدم ثبت صورتحساب‌ها در سامانه مودیان چه اتفاقی می‌افتد؟

همانطور که اشاره کردیم تمامی افراد موظفند مدارک و اسناد خود را در سامانه ثبت کنند. طبیعتاً سرپیچی از این قانون می‌تواند جرم تلقی شده و باعث جریمه‌های مالیاتی چندبرابر شود. لذا توصیه می‌کنیم فاکتورها و صورتحساب‌های خود را به صکل صحیح و طبق ضوابط ارسال کنید.

جمع بندی

سامانه مودیان به منظور ثبت اسناد مالی شرکت‌ها و کسب‌وکارها طراحی شده است. هرچند تمامی شرکت‌ها، کسب‌وکارها و اشخاص حقوقی باید در سامانه ثبت نام و صورتحساب‌هایشان را ارسال کنند، روش این کار برای آن‌ها تفاوت‌هایی دارد. برای مثال فروشگاه‌ها و خرده‌فروشی‌هایی که با مصرف‌کننده نهایی در ارتباط هستند می‌توانند با ثبت درگاه و پوز خود این کار را به شکل خودکار انجام دهند. البته در صورت عدم استفاده از این ابزارها امکان ثبت مستقیم در سامانه نیز وجود دارد. سایر شرکت‌ها نیز می‌توانند از خدمات شرکت‌های معتمد در این زمینه استفاده کنند. شرکت‌های معتمد اشخاص حقوقی هستند که پروانه مخصوص برای فعالیت در زمینه خدمات مالیاتی را دریافت کرده‌اند.

اما پیش از هرچیزی افراد باید در سامانه مودیان ثبت‌نام کرده و کارپوشه ایجاد کنند. برای طی این مراحل نیاز به امضای الکترونیکی و شناسه یکتای حافظه مالیاتی خواهید داشت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید