سامانه مودیان نامی است که اکثر ما آن را شنیده‌ایم. شاید می‌دانید که این سامانه برای رسیدگی به اسناد و مدارک مرتبط با مالیات طراحی شده است. این اما سوالی که پیش می‌آید این است که سامانه مودیان برای چه کسانی است؟ اگر شما هم چنین پرسشی دارید پس احتمالاً نمی‌دانید که باید در سامانه مودیان ثبت نام کنید یا نه. با ما همراه باشید تا این سامانه را با هم بررسی کنیم و به این سوال‌ها پاسخ بدهیم.

سامانه مودیان چیست؟

پیش از این که ببینیم چه کسانی ملزم هستند در سامانه مودیان باید ثبت نام کنند، بهتر است کمی با خود این سیستم آشنا شویم. سامانه مودیان یک سامانه آنلاین است که توسط سازمان امور مالیاتی طراحی شده است. هدف این سامانه جمع‌آوری و بررسی اسناد اقتصادی مشمولات پرداخت مالیات است. هر مودی با استفاده از کارپوشه اختصاصی، فاکتورها و صورتحساب‌های کسب‌وکار خود را در سامانه بارگذاری می‌کند. به این ترتیب اطلاعات لازم برای محاسبه ملیات به درستی جمع‌آوری می‌شود. علاوه بر این کار پرداخت مالیات تعیین شده نیز از طریق همین سامانه انجام می‌شود. سامانه مودیان در کنار سهولت جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی، از فساد مالی و فرار مالیاتی جلوگیری می‌کند.

سامانه مودیان برای چه کسانی است؟

اگر بخواهیم خیلی خلاصه به این پرسش پاسخ دهیم، باید بگوییم که همه کسانی فعالان اقتصادی باید در این سامانه ثبت نام کنند. به عبارت دیگر هرکسی که ملزم به پرداخت مالیات است باید از این سامانه هم استفاده کند. اما شاید بهتر باشد فهرستی از این اشخاص ارائه دهیم تا درک آن راحت‌تر شود.

شرکت‌های حقوقی

تمام شرکت‌های حقوقی شامل شرکت‌های سهامی خاص، شرکت‌های تعاونی، شرکت‌های مسئولیت محدود، شرکت‌های تجاری باید در سامانه مودیان ثبت نام کرده و اسناد خود را در آن وارد کنند.

اشخاص دارای درآمد

همه افراد حقیقی و حقوقی که درآمد دارند و کسب سود می‌کنند نیز باید از این سامانه استفاده کنند. درآمد مربوط به حقوق و دستمزد، درآمد مربوط به اجاره املاک و سایر انواع دیگر درآمدها باید در سامانه مودیان به ثبت برسند.

فعالان تجاری

همه افراد حقیقی که به فعالیت‌های تجاری مشغول هستند ملزم به ثبت نام در سامانه مودیان می‌باشند. این مورد شامل تمام فروشگاه‌های آنلاین و کسب و کارهای خانگی هم می‌شود.

موسسات غیر انتفاعی

به موجب قوانین مشخص شده از سوی سازمان امورمالیاتی، موسسات خیریه، بنیادها و هر سازمانی که به نوعی کمک‌های مردمی را دریافت می‌کند نیز باید از سامانه مودیان استفاده کنند.

فعالان مناطق ویژه

فعالان اقتصادی مستقر در مناطق ویژه تجاری نیز از جمله کسانی هستند که وظیفه دارند از سامانه مودیان استفاده کنند.

 توجه داشته باشید که فهرست ذکر شده در این قسمت صرفاً برای درک بهتر مشمولان سامانه مودیان تهیه شده است. برای همین ممکن است مشمولان دیگری وجود داشته باشند که نامشان در این لیست ذکر نشده باشد. برای اطمینان از این که باید در سامانه ثبت نام کنید یا نه توصیه می‌کنیم قوانین و ضوابط سامانه را مطالعه کنید.

چه کسانی لازم نیست در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟

تا اینجای کار فهمیدیم سامانه مودیان برای چه کسانی است. اما استفاده از این سامانه برای همه افراد جامعه ضروری نیست. اگر می‌پرسید چه کسانی مشمول ثبت نام در سامانه مودیان نیستند، باید به چند مورد اشاره کنیم:

اشخاص حقیقی موضوع ماده ۸۱ قانون مالیات مستقیم

این دسته شامل افرادی می‌شود که به فعالیت‌های دامپروری، کشاورزی، پرورزش ماهی، پرورش زنبور عسل، پرورش طیور، دامداری، ماهیگیری و صیادی، احیای جنگل‌ها و مراتع و نوغان‌داری مشغول هستند.

اشخاص حقیقی موضوع ماده ۱۴۲ قانون مالیات‌های مستقیم

کارگاه‌های تولید فرش دستباف، صنایع دستی و شرکت‌های تعاونی و اتحادیه‌های تولیدی مربوطه در این دسته قرار می‌گیرند و لازم نیست از سامانه مودیان استفاده کنند.

 

چگونه باید در سامانه مودیان ثبت نام کرد؟

برای این که از سامانه مودیان استفاده کنید اول باید در آن ثبت نام کنید. روند ثبت نام مراحل مختلف و پیش‌نیازهایی دارد که به ترتیب زیر هستند:

ثبت نام در نظام مالیاتی

در مرحله اول باید در نظام مالیاتی ثبت نام کرده و تشکیل پرونده دهید. تنها با انجام این مرحله است که می‌توانید وارد پروسه ثبت نام سامانه مودیان شده و کارپوشه ایجاد کنید.

دریافت امضای الکترونیک

در گام دوم باید امضای الکترونیک دریافت کنید. این امضا از سه کلید مجزا تشکیل شده است که وظیفه تایید هویت شما در امور مالیاتی الکترونیکی را دارند. پس از دریافت این سه جزء لازم است آن‌ها را در محل امنی نگهداری کنید. توجه داشته باشید که ابزارها و وبسایت‌های مختلفی برای تولید امضای الکترونیکی در دسترس هستند که می‌توانید از یکی از آن‌ها استفاده کنید.

دریافت شناسه حافظه مالیاتی

در این مرحله نوبت به دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی می‌رسد. این شناسه همانطور که از نام آن مشخص است غیرتکراری است به برای هر مودی به صورت اختصاصی تعیین می‌شود. برای دریافت شناسه حافظه مالیاتی نیاز به کلید عمومی امضای خود دارید که در مرحله قبل دریافت کرده‌اید.

دریافت شناسه کالاها و خدمات

 

این شناسه یک کد ۱۳ رقمی است که از طرف سازمان صنعت، معدن و تجارت صادر می‌شود. تمامی مودیانی که طبق قانون ملزم به استفاده از سامانه مودیان هستند باید این کد را هم دریافت کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید