کارپوشه مالیاتی اشخاص حقیقی

کارپوشه مالیاتی اشخاص حقیقی بخشی است در سامانه مودیان که شامل اطلاعات مهمی مانند اظهارنامه‌های مالیاتی است. در این مقاله از راهکار تجارت بهراد با کارپوشه مالیاتی و نحوه مشاهده آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

کارپوشه مالیاتی چیست؟

سازمان امور مالیاتی کشور، یک سیستم آنلاین را راه‌اندازی کرده تا اشخاص حقیقی و حقوقی بتوانند در آن ثبت نام کرده و اظهارنامه‌های مالیاتی خود را تحت نظر و بررسی قرار دهند. با ثبت نام در این سامانه، اسناد مالیاتی مودیان به صورت منسجم ذخیره می‌‍شود. بنابراین مأموران مالیاتی یا خود مودیان مالیاتی می‌توانند از این طریق به اطلاعات مالیاتی دست پیدا کنند.

از آنجایی که موضوع بحث ما کارپوشه مالیاتی اشخاص حقیقی است، باید ذکر کنیم که افراد دارای درآمد نیز باید در این سامانه ثبت نام کنند. البته نه هر درآمدی و نه همه حقوق‌بگیران. اگر مایلید بدانید که آیا جزو مشمولان ثبت نام در سامانه مودیان و ایجاد کارپوشه هستید یا نه، مقاله «سامانه مودیان برای چه کسانی است» را مطالعه فرمایید.

درباره سامانه مودیان

«مودیان مالیاتی» تمام اشخاص حقیقی و حقوقی هستند که شامل پرداخت مالیات می‌شوند. سامانه مودیان مالیاتی، سیستمی است متعلق به سازمان امور مالیاتی که در آن تمام اسناد مالیاتی یک شخص حقیقی یا حقوقی ثبت می‌شود. این اسناد همراه با جزئیات هستند و مدارکی مانند صورت‌حساب‌ها و فاکتورها نیز توسط مودیان در آن ذخیره می‌‎شود.

دقت کنید که بر اساس لایحه دو فوریتی الحاق ۵، تبصره به ماده ۲ در قوانین پایانه‌های فروشگاهی، همه کسب‌و‌کارها به جز اشخاص حقوقی ذکرشده در ماده ۱۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده (که در سال ۱۴۰۰ وضع شده است) باید صورت‌حساب‌های الکترونیکی خود را در سامانه مودیان صادر و اطلاعات خود را در این سامانه ثبت کنند. بنابراین اشخاص حقیقی نیز شامل این قانون می‌شوند.

نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم این است که اگر جزو مودیانی هستید که در سامانه مودیان ثبت نام کرده‌اید و تا مرحله آخر پیش رفته‌اید، سازمان امور مالیاتی کارپوشه شما را به طور خودکار ایجاد می‌کند.

نکاتی درباره ایجاد کارپوشه مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی

در این خصوص چند نکته وجود دارد که باید از آنها آگاه باشیم. این نکات را در ادامه می‌بینیم.

نکته اول

اگر جزو مودیانی هستید که در سامانه My.tax.gov.ir ثبت نام کرده‌اید و سازمان امور مالیاتی کشور ثبت نام آنها را کامل در نظر گرفته است، کارپوشه شما در سامانه مودیان به طور خودکار ایجاد شده و متعلق به شما است. بنابراین نیازی به ثبت نام در سامانه مودیان نیست. فقط باید وارد سامانه شده، اطلاعات خود را وارسی و ثتب نامتان را کامل کنید.

نکته دوم

برای مشاهده کارپوشه خود می‌توانید وارد سامانه tp.tax.gov.ir شوید. نام کاربری و رمز عبور اشخاص حقیقی توسط سامانه احراز هویت برای فرد ارسال شده است. بنابراین با این اطلاعات می‌توانید وارد سامانه شده و کارپوشه خود را مشاهده فرمایید.

نکته سوم

با ورود به سامانه مودیان، می‌توانید وارد بخش کارپوشه مالیاتی و پس از آن وارد قسمت پرونده مالیاتی شوید، تا در قسمت عضویت کارپوشه، اطلاعات خود را مشاهده و تکمیل کنید. همچنین می‌توانید شناسه یکتای حافظه مالیاتی خود را نیز در این بخش دریافت فرمایید. این شناسه در واقع بخشی از آن شماره منحصر به فردی مالیاتی  است که روی همه صورت‌حساب‌های فروش شما درج می‌‌شود.

نکاتی درباره ثبت نام و ایجاد کارپوشه مالیاتی اشخاص حقیقی

از آنجایی که از سال ۱۴۰۲، اشخاص حقیقی و صاحبان کسب‌و‌کار نیز ملزم به رعایت قوانین پایانه‌های فروشگاهی شده‌اند، ثبت نام در سامانه مودیان نیز یک الزام برای اشخاص حقیقی است. بنابراین مهم‌ترین کاری که این دسته از افراد باید انجام دهند، ثبت نام در سامانه مودیان است. با این کار پایانه ‌فروشگاهی خود را که می‌تواند پوز باشد، به حافظه مالیاتی متصل می‌کنند.

اشخاص حقیقی نیز مانند اشخاص حقوقی، می‌توانند پس از تکمیل ثبت نام خود، وارد سامانه شده و کارپوشه مالیاتی خود را مشاهده کنند.

مراحل مشاهده کارپوشه مالیاتی اشخاص حقیقی

برای این که کارپوشه شما ثبت و قابل مشاهده شود، باید مراحل زیر را به ترتیب طی کنید.

مرحله اول: ثبت نام در سامانه مالیاتی

در سامانه مالیاتی به نشانی Register.tax.gov.ir ثبت نام کرده و ارزش افزوده خود را نیز ثبت کنید و مطمئن شوید که ثبت نام کامل شده است.

مرحله دوم: ورود به درگاه ملی سازمان امور مالیاتی

وارد درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی My.tax.gov.ir شوید.

مرحله سوم: ثبت نام در سامانه مودیان

در سامانه مودیان عضو شوید. همان‌طور که قبل‌تر هم اشاره کردیم، اگر مرحله اول را به درستی طی کرده باشید، ثبت نام شما در این سامانه نیز به طور خودکار انجام می‌شود. اما اگر به هر دلیلی اطلاعات شما در سامانه مودیان ثبت نشده بود، باید خودتان در این سامانه ثبت نام کنید.

مرحله چهارم: مشاهده کارپوشه

وقتی وارد کارپوشه خود شدید، اطلاعات آن را به دقت بررسی کنید. اگر ایرادی در آنها نبود، به بخش پرونده مالیاتی بروید، روی آن کلیک کنید و وارد سامانه مودیان شوید. در صفحه اصلی این سامانه، باید عضویت خود را تکمیل کنید. برای این کار روی بخش عضویت در سامانه مودیان که سمت راست صفحه است کلیک کنید.

شاید بپرسید تفاوت ثبت نام در سامانه مودیان و عضویت در این سامانه در چیست؟ بالاتر گفتیم که ثبت نام در این سامانه به طور معمول به صورت خودکار انجام می‌شود. اما عضویت در آن، کاری است که داخل بخش کارپوشه در سامانه مودیان انجام می‌شود. در واقع «ثبت نام در سامانه مودیان» پیش‌نیاز مشاهده کارپوشه است که بعد از ثبت نام در سامانه امور مالیاتی به خودی خود انجام می‌شود. پس از آن نیز امکان مشاهده کارپوشه و «عضویت در سامانه مودیان» فراهم می‌شود.

دقت کنید که اگر عضویت خود را در سامانه مودیان تکمیل نکنید، این امکان وجود دارد که امکان اجرای تمام قوانین پایانه‌های فروشگاهی برای شما میسر نشود. برای مثال عملیات صدور صورت‌حساب الکترونیکی دچار مشکل می‌شود.

نحوه عضویت در سامانه مودیان

برای تکمیل ثبت نام در سامانه مودیان (مرحله چهار که بالاتر دیدیم)، باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. دریافت کردن گواهی امضای دیجیتال از سامانه gica.ir
  2. به دست آوردن یک کلید عمومی به کمک نرم‌افزار Openssl
  3. رفتن به کارپوشه مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی از نشانی my.tax.gov.ir
  4. ورود به بخش پرونده مالیاتی
  5. وارد شدن به قسمت عضویت (شناسه‌های یکتای حافظه مالیاتی)
  6. انتخاب نحوه ارسال صورت‌حساب
  7. بارگذاری کلیدی که در مراحل قبلی به دست آورده‌اید
  8. بررسی کد پستی و نشانی
  9. مشخص کردن شعب مرتبط با شناسه یکتا، اختصاص دادن یک ابزار پرداخت به شناسه یکتا، بررسی اطلاعات حافظه مالیاتی و پایانه فروشگاهی (همه این مراحل اختیاری هستند و می‌توانید آنها را رد کنید)
  10. تأیید نهایی

با گذراندن این مراحل، یک شناسه مالیاتی را دریافت می‌کنید که منحصر به فرد و مختص شما است.

در آخر

ایجاد کارپوشه مالیاتی اشخاص حقیقی شباهت زیادی به فرایند مشابه برای اشخاص حقوقی دارد. با این حال ممکن است برای افرادی که تجربه کار با این سامانه‌ها را ندارد، کمی پیچیده به نظر برسد. شرکت راهکار تجارت بهراد آماده است تا در تمام این مراحل همراه شما باشد و مشاوره‌‎های لازم را به شما در میان بگذارد. از این که در این مقاله همراه ما بودید سپاسگزاریم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید